De Nederlandse smartphone markt is volwassen en verzadigd. Het aantal nieuw verkochte toestellen laat al jaren geen serieuze stijging zien. Hoeveel anders is dat in landen zoals India.
Nice to know
ITchannelPRO schrijft incidenteel over de Indiase IT markt. Het bevolkingsrijkste land ter wereld kent ontwikkelingen die nice to know, gewoon informatief, zijn. Soms gebeurt er iets dat direct te linken is aan EU beleid, zoals de adoptie van de USB-C aansluiting. In andere gevallen zien we dat stappen die daar al lang zijn genomen met de nodige vertraging door Europese landen worden overgenomen (TikTok verbod).
Deze keer is er iets te melden over de smartphone markt. Deze bron wijst op de groei van het hier onbekende merk Transsion. Deze Chinese fabrikant was tot nu toe vooral actief op de eigen thuismarkt en in Afrikaanse landen. Onopvallend heeft het in korte tijd de footprint op de Indiase markt vergroot met drie merken.
Een tijd lang onder de radar blijven of meerdere merken gebruiken is op zich niets bijzonders. Wel bijzonder is dat in korte tijd een marktaandeel van nu bijna 9% is behaald. Dat betekent namelijk dat andere partijen marktaandeel hebben zien afnemen.
Marktaandelen
De cijfers spreken daarbij voor zich. In India zijn het de grote bekende namen op de smartphone markt die deze verliezen zien. Eind vorig jaar leverde de top 5 nog iets meer dan 70% van alle nieuwe verkochte toestellen. Dat klinkt goed, maar twee jaar terug was dat nog meer dan 80%.
Een dergelijk grote verschuiving van marktaandelen heeft grotere impact op meer dan alleen de omzet van die top 5. Distributeurs en resellers reageren hier ook op en willen meeprofiteren van die sterke groei en kunnen daarmee een ontwikkeling versnellen.
Fragmentatie
In een van de artikelen die gaat over deze ontwikkeling wordt gesproken van het opschudden van de smartphone markt en het opschuiven van concentratie naar fragmentatie. Behalve dat dit een mooie omschrijving is, is het ook wel een vraag waard. Wanneer hebben we in Nederland voor het laatst meegemaakt dat een nieuwe hardware merk de positie van de gevestigde orde in de markt en het kanaal heeft aangetast?